بر اساس سوالاتی که از طریق کمپین بپرسین اینستاگرام به دست ما رسیده بود، مصاحبه ای داشتیم با جناب آقای مهندس قویدل، مدیریت امور حمل و نقل مسافر ترمینال تبریز، که میتونید قسمت اول این مصاحبه رو در سایتمون مطالعه کنین. در قسمت دوم هم با شماییم با ادامه ی یک مصاحبه ی جذاب اتوبوسی. شما میتونین نظرات و هر سوال ناگفته ای که مونده رو از طریق دایرکت اینستاگرام به ما ارسال کنید. ممنونیم از اینکه همیشه پشت ما بودین و هستین.

  • آقای مهندس اگر تعداد مسافران به حد نصاب نرسه، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

ببینید اینکه سرویسی تعداد نفراتش به حد نصاب نرسیده ، مفهومی نداره. سرویس مورد نظر مجازه که حرکت کنه. حالا یا با یک نفر یا با 30 نفر. اگر سرویسی دارای چنین شرایطی بود که فقط 3 نفر مسافر داشت، شرکت باید تدبیری پیشه کنه و اون 3 نفر رو با یک سرویس دیگه و با شرایط یکسان راهی کنه. البته ما به شرکت های مسافربری این موضوع رو تذکر دادیم که حتما شماره موبایل مسافرها رو دریافت کنن تا در مواقع اضطراری بهشون اطلاع بدن. اما در حالت کلی وقتی یک شرکت مسافربری سرویسی باز میکنه حتما موظفه که مسافرا رو راهی مقصد کنه.

 

  • از سری مسائلی که مسافرامون بسیار ناراضی بودن، بحث کنسلی سرویس های از پیش خرید شده در ایام اربعین بود که چرا این اتوبوس ها به سمت مهران راهی شدن؟ در تبریز هم چنین اتفاقی افتاد؟ منظورم اینه که شما هم سرویس هاتون کنسل کردین؟

بله. اما این مسئله بدین شکل نیست، پاره ای توضیحات داره که حتما باید عرض کنم خدمتتون.

 توجه بفرمایید شاید در یک مقطع زمانی حالتی رخ بده و یا مسئله ای پیش بیاد که ما سیستم حمل و نقلمون رو عوض کنیم. این مورد چه زمانی اتفاق میوفته؟ به عنوان مثال عرض میکنم خدمتتون حتما میدونید که هر شهری به لحاظ تقسیمات کشوری نسبت به بعضی از شهر های اطراف مسئولیت داره، مثلا اگر خدای ناکرده در اردبیل یا ارومیه زلزله ای رخ بده ممکنه برای بنده که مسئول این پایانه هستم دستوری نسبت به ارسال سریع 300 دستگاه اتوبوس به این مناطق صادر بشه. پس در نتیجه اولویت اول ما مناطقی زلزله زده هستن. درسته؟ بعد مسافر های خودمون. بحث اربعین و مرز مهران هم جزو همین استثنا هاس که فقط یک بار اتفاق افتاد و ما طبق دستوری که از تهران گرفتیم با توجه به حجم زیاد زائرینی که در مرز ها بودن و مثلا 500 هزار نفر یکجا از مرز مهران وارد ایران میشدن اگر این تعداد سریعا جابجا نمیشدن در اون قسمت بحران انسانی بوجود میومد که امکان داشت تلفات زیادی هم به بار داشته باشه.چنین مواردی  یک موقعیت هایی هستن که باید هر چه زودتر بهشون رسیدگی بشه حتی اگر سرویس های خودمون لغو بشه. نه اینکه عمدا بخوایم سرویس های اصلی خودمون رو کنسل کنیم.

 

  • بله، ممنونیم از توضیحات دقیقتون. خب به نظر شما به چه نحوی میشه جلوی این طیف مسائل رو گرفت؟

  ما اکثرا از طریق رسانه ها و اینترنت سعی میکنیم به مردم عزیزمون اطلاع بدیم که برای خرید بلیطشون هرچه قدر که میتونن اولا اینترنتی خرید کنن در ثانی اگر روز سفرشون مشخص باشه، برای خرید بلیط یکم سریع اقدام کنن تا اگر مشکلی پیش اومد ما بتونیم بهشون اطلاع بدیم. خب شاید بگید چرا؟ اگر ما چنین اطلاعاتی داشتیم میدونستیم که چند دستگاه از ناوگانمون رو باید در چه روز هایی و در چه ساعاتی  کنسل کنیم، اکثر افرادی که معترض بودن دقیقا کسانی بودن که لحظه ی آخر اومده بودن و میخواستن بلیط تهیه کنن.

توجه کنین تعداد کمی از سرویس های از پیش تعیین شده ی ما بودن که لغو شدن و ما هم به شرکت های مسافربری ابلاغ کردیم که بعد از اینا دیگه سرویسی اضافه نکنن. مسافری هم که لحظه ی آخر میخواست بره تهران موفق به تهیه بلیط نشد. علتش هم این بود که ما نمیدونستیم چه تعداد درخواست برای اون روز و اون ساعت داریم.

 اگر مردم عزیزمون بلیط اتوبوس رو اینترنتی تهیه کرده بودن، بالاخره ما به نحوی برنامه ریزی میکردیم که اون سرویس در یک زمان و بازه ی مشخصی بره و برگرده که هم بتونه مسافرای مهران رو برگردونه و هم مسافرای مقصد اصلی. چون بالاخره راننده و شرکت مسافربری هم نمیخوان ضرری از این بابت متقبل بشن اما روی هم رفته تعداد بسیار کمی از دستگاه های ما کنسل شد.

 

  • شما چه راهکار هایی رو پیشنهاد میکنید؟

به نظر من بهتره که مثلا پنجشنبه ها خطوط نزدیک و جمعه ها خطوط دور همیشه شلوغن یا ایام تاسوعا و عاشورا برای دستگاهی که قیمتش 2 میلیارد تومنه سرویسی بار بشه و این سرویس فقط 10 یا 15 نفر مسافر داشته باشه، از نظر منطقی این مسئله توجیه اقتصادی نداره که این سرویس از اینجا تا تهران بره یا حتی در روز هایی که خیلی شلوغه مسافر میاد و میبینه که فقط 4 یا 5 تا سرویس موجود هست در ترمینال. اگر این فرد بلیط اتوبوس آنلاین خرید کرده بود شرکت مسافربری میدونست که باید سرویس های بیشتری باز کنه پس مسافرا اگر یک هفته قبل بلیطشون رو تهیه کنن خیلی بهتره.

 

  • بسیار عالی. عرض شود که در ترمینال تبریز، بعضی از رانندگان شریفی که مشغول به کار هستن،  از این مورد گله مند بودن که در ترمینال خوابگاه یا مکانی برای استراحت اونا وجود نداره. در این مورد توضیحی میفرمایین لطفا؟

ببینید ترمینال شامل دو بخشه که یک قسمت مدیریت حمل و نقل هستش که مسئولیت این قسمت بر عهده ی ماست ، یکی هم مربوط میشه به قسمت ساخت و ساز که مسئولیتش بر عهده ی شهرداریه. مثلا همین مورد احداث خوابگاه که میفرمایید مربوط به همین بخشه. اولا که ما در ترمینال تبریز خوابگاهی جهت استراحت راننده های عزیزمون داریم. البته عارضم خدمتتون که خوابگاه راننده ها فعلا در قسمت ساختمان قدیمی ترمینال تبریز قرار داره. خوابگاه اصلی مجموعه ی جدید در قسمت زیرین این قسمت قرار داره که در حال ساخته و در آینده ی نزدیک قراره مورد استفاده قرار بگیره.

  • جناب قویدل در مورد نقش دلال ها در قیمت و سود بلیط هم سوالات بسیاری مطرح شذه که چه تاثیری میذاره در خرید فروش بلیط های اتوبوس؟ همچنین خود شما هم اگر انتقاد و یا پیشنهادی داشته باشین در این مورد، شنوای فرمایشاتتون هستیم.

ما به شدت مخالف این قضیه هستیم و نهایت سعی و تلاشمون هم بر این هست که هرچه سریعتر از این موضوع جلوگیری کنیم. سری راهکارهایی هم براش در نظر گرفته شده که نزدیک به عید اعمال خواهد شد و امیدواریم موثر واقع بشه. افرادی که در ترمینال در این زمینه فعالیت میکنن، یک سری مجاز به فعلیت هستن، یک سری غیر مجازن. غیر مجاز ها هم همون دلال ها هستن. مجاز ها هم که کارمندان شرکت های حمل و نقل هستن. در حال حاضر ما با پاسگاه ترمینال یک سری هماهنگی هایی انجام دادیم که اول هویت این افراد رو مشخص میکنن و اون سری از اشخاص که صلاحیت ندارن اجازه ی فعالیت بهشون داده نمیشه و تمامی کارمندان شرکت های مسافربری هم موظن لباس فرم تهیه کنن. بدین شکل میشه تا حدودی جلوی فعالیت غیر قانونی این افراد رو گرفت.

  • سیستم امنیتی ماشین ها به چه شکلی هستش؟ مثلا از نظر فنی آیا رسیدگی هایی انجام میشه؟

بله. تمامی ماشین ها در ترمینال های کل کشور توسط مدیر فنی همون ترمینال بررسی میشه. مثلا مسیر های نزدیک هر 4، 5 روز یکبار بازرسی میشن. اما بعضی از مسیر های دور باید در هر سرویس بازدید فنی بشن مثلا سرویس های تبریز به تهران در هر سری که حرکت میکنن ازشون بازدید فنی صورت میگیره. علاوه بر این معاینه فنی خود اتوبوس هستش که حتما باید هر 3 ماه برای مدل های قدیمی و برای 6 ماه برای مدل های جدید بررسی بشه.

  • بسیار عالی. متشکریم که وقتتون رو در اخیار تیم سفر 724 گذاشتین. در پایان اگر انتقاد و یا پیشنهادی داشته باشین، ما در خدمتتون هستیم.

خواهش میکنم، برای بنده هم افتخاری بود. عرضم به حضور شما که خیلی خوب میشه اگر در مورد مزایای استفاده از وسیله های حمل و نقل عمومی در سایتتون مطالبی بذارین. تا مردم تشویق بشن از وسیله هایی که دارای پلاک عمومی هستن استفاده کنن. چون بالاخره ماشین های شخصی بیمه ندارن و در صورت وقوع حادثه ای شخص نمیتونه پیگیری قانونی انجام بده. در مورد خرید اینترنتی بلیط اتوبوس، مدیریت سفر امر بسیار مهمیه. به عنوان مثال اگر فرد میدونه که ده روز بعد برنامه ای برای مسافرت داره، خیلی بهتره که از ده روز  پیش بلیط رو تهیه بکنه. در اینصورت شرکت های حمل و نقل هم در مدیریت و کنسلی سرویس ها میتونن به موقع عمل کنن تا خدای ناکرده مشکلی برای کسی بوجود نیاد یا مثلا احیانا اگر نیاز به اضافه کردن سرویس جدیدی بود، بتونن این کار رو به موقع انجام بدن. علاوه بر این هنگام خرید اینترنتی بلیط اتوبوس، صرفه جویی بسیاری در وقت و هزینه هم انجام میگیره و ترافیک شهری هم کاهش پیدا میکنه.