در قسمت اول راهنمای سفر زمینی به عراق اطلاعات کاملی در زمینه نحوه خرید بلیط اتوبوس به زائران کربلای معلی ارائه گردید.

در قسمت دوم از راهنمای سفر زمینی به عراق، اطلاعاتی در زمینه سفر اتوبوسی و مسیر اتوبوس ها از شهرهای مبدا به مرزهای تعیین شده اربعین96 داده شد.

راهنمای کامل مرزهای تردد زائران در اربعین 96 اطلاعات کاملی در مورد مرزهای مهران، خسروی، شلمچه و چزابه و همچنین مسیر هر کدام از مرزها تا شهر نجف، بغدا و کربلا را در اختیار زوار اربعین قرار داده است.

در این قسمت از راهنمای سفر زمینی به کربلا، راجع به عبور از مرز عراق، امکانات مرزها، فواصل شهرهای زیارتی تا مرزهای چهارگانه اربعین۹۶ ، وضعیت جاده‌های بین شهرها صحبت خواهیم کرد.

وضعیت گیت های بررسی مدارک در مرزهای عراق

مرز مهران؛ ۹۶ عدد گیت گذرنامه، مرز شلمچه ۲۸ و چزابه ۲۲ گیت داشتند، تعداد گیت های مرز خسروی و سرویس‌های بهداشتی در داخل پارکینگ‌ها برای اربعین سال 96 افزایش یافته است و علاوه بر سالن مسافری، محوطه ای بزرگ هم برای استفاده زائران درنظرگرفته شده است. امسال در مجموع 12 گیت اضطراری ورودی و خروجی در مرز شلمچه مستقر خواهند شد.

همچنین بهبود زیر ساخت‌های جاده‌ای برای سفر زمینی اربعین96 نیز انجام شده ‌است. سال گذشته ۶۲ درصد زائران از پایانه مهران و ۳۸ درصد از پایانه شلمچه و چزابه در بخش جاده‌ای استفاده کردند.

با تفکیک مرزها برای هر استان و امکان اضافه شدن مرز جدید برای اربعین ۹۶، چک کردن گذرنامه و ویزا نسبت به سالهای قبل با دقت و سرعت بیشتری انجام خواهد شد؛ اما احتمال معطلی برای گذراندن تشریفات گمرکی و کنترل گذرنامه در مرز وجود دارد، لذا در صورت ازدحام، صبوری پیشه کنید. سفر 724 با ارائه آخرین اخبار اربعین96 همراه با شماست.

در برخي موارد به‌ علت شلوغی و تعدد نفرات در مرزهای ورودی کشور عراق، مُهر ورود توسط متصدیان مرزی، سهواً در گذرنامه زائر درج نمی‌گردد، پس لازم است هموطنان از اینکه مُهر ورود به کشور عراق در گذرنامه شان ، درج گردیده است ، اطمینان حاصل کنند؛تا هنگام خروج با مشکل روبرو نشوند.

با توجه به وضعیت ویژه (کنترل‌های ضد تروریستی) کمال همکاری با نیروی نظامی انجام و به هنگام بازرسي هاي امنيتي، با حوصله و خونسردی كامل با مأموران برخورد نمایید و در هر مرحله‌ی سفر زمینی، از هر گونه برخورد کلامی غیرمعمول با مأموران نظامی و امنیتی اجتناب نمایید.

در صورت انصراف یا غیبت زائر در روز اعزام یا ممنوع الخروج شدن یا مُمانِعَت عراقیها از ادامه سفر به هر دلیلی، خسارت مالی زائر مربوطه و همراهان بر عهده خود زائران خواهد بود.

توصیه‌های سفر 724 برای عبور از مرز عراق در اربعین

*داخل پایانه مرزی و در مراحل کنترل گذرنامه، طبق شماره ردیف مانیفست (ویزای گروهی عراق) در صف و نوبت قرار بگیرید.

*هزینه جا‌به‌جا کردن بار و اثاثیه به صورت دستی یا با چرخ‌دستی (در خاک ایران و مرز عراق) بر عهده زائر است و در فاصله محل توقف اتوبوس تا هتل در کربلا، نجف و کاظمین و بالعکس به عهده شرکتهای حمل و نقل  زمینی عراقی می باشد.

وضعیت امکانات حمل و نقل زمینی مستقر در مرزهای عراق

پس از ورود به ناحیه مرزی عراق و بررسی گذرنامه‌ها توسط گیت‌های عراقی می‌توانید وارد کشور عراق و پس از آن خود را به وسایل حمل و نقل (شامل سواری، ون، مینی بوس، اتوبوس و ماشین‌های باربری) برسانید (بهتر است ساعت خود را با زمان رسمی عراق تنظیم کنید.-  ساعت را یک و نیم ساعت عقب بکشید)، البته احتمال معطلی برای رسیدن و آمادگی اتوبوس عراقی در مرز و خستگی زائران محترم وجود دارد و حتی امکان نامناسب و قدیمی بودن اتوبوسهای عراقی از لحاظ کیفیت صندلی، جای بار، کولر یا بخاری و رفتار رانندگان؛ وجود دارد. با توجه به راهنمای سفر در کربلا و راهنمای هزینه‌ها در کربلا می‌توانید با استفاده از اتوبوس یا تاکسی خود را به شهرهای زیارتی برسانید.

 شایان ذکر است ؛ به گفته مدیر کل ترافیک سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، دو هزار دستگاه اتوبوس برای جابه جایی زوار اربعین ۹۶ در مرزهای عراق آماده هستند.

 

وضعیت امکانات بهداشتی در مرزهای عراق

با توجه به این که امکانات بهداشتی در مرزها در سال‌های اخیر چند برابر شده‌ است ؛ ولی امکان اینکه نتواند ؛ باز هم پاسخگوی خیل عظیم زائران نباشد؛ وجود دارد. کمبود امکانات رفاهی در پایانه های مرزی (بخصوص کمبود سرویس بهداشتی در مرزهای عراق) مشهود است. لذا افراد بیمار و مسن و بیماران کلیوی قبل از خروج از ایران حتما تجدید وضو نمایند.

 

فواصل شهرهای زیارتی تا نقاط مرزی عراق

فواصل نقاط مرزی عراق تا شهرهای زیارتی را در جدول زیر مشاهده می‌نمایید:

* فواصل زیر براساس مسیرهای تردد مجاز زائرین در عراق تنظیم شده‌است، به غیر از این فواصل، مسیرهای کوتاهتری نیز وجود دارد.

سازمان اتوبوسرانی ایران نیز برای رفاه حال مسافران زمینی کربلا همه ساله چند صد دستگاه اتوبوس را به شهرهای زیارتی عراق می‌فرستد ؛ تا جابه‌جایی زائران اربعین با سهولت انجام شود.

 

وضعیت جاده‌های عراق در سفر زمینی و اتوبوسی

عراق جاده های آسفالت شده ، با نمای صحرایی دارد که ممکن است به دلیل توقف مکرر اتوبوس در ایست‌های بازرسی در جاده‌های بین شهری با ازدحام جمعیت و توقف درمسیر مواجه شوید، لذا پرده اتوبوس را کنار بزنید تا داخل دیده شود و با اتلاف وقت کمتر عبور کنید .میزان امنیت در اطراف شهرهای زیارتی به دلیل وجود لایه‌های امنیتی به مراتب بیشتر ها سایر نقاط است.

وضعیت رستوران های بین راهی عراق

به دلیل آن که در رستوران های بین راهی برای صرف ناهار (روز اول ورود و روز آخر) امکانات سالن غذاخوری و ارائه خدمات به اندازه‌ی کافی و برای کل زائران سفر زمینی به طور همزمان وجود ندارد و همچنین رستوران‌های بین‌راهی عراق  کیفیت مطلوبی ممکن است نداشته‌باشند. برای احتیاط، مقداری آب و تنقلات فاسد نشدنی (مانند بیسکویت، توت خشک، آلو، آجیل و غیره) همراه داشته باشید. همچنین همراه داشتن قرص سرماخوردگی، ضد اسهال و قرص مسکن ساده توصیه می شود.

تذکر: همراه داشتن موبایل، دوربین عکاسی یا فیلم برداری در عراق بلامانع است ولی عکس برداری یا فیلم برداری از پایانه‌های مرزی، ستون‌های نظامی در جاده ها، اماکن نظامی و نظایر آن مطلقاً ممنوع است.

سفر724 جهت رفاه حال شما، سامانه اطلاع رسانی و پیش ثبت نام بلیط اتوبوس اربعین را راه اندازی کرده است تا:

*چنانچه هنوز سرویسی برای شهر شما باز نشده بود: اطلاعات خود را در سامانه پیش ثبت نام خرید بلیط اتوبوس اربعین وارد کنید، تا به محض باز شدن سرویس ها، از طرف تیم سفر724 اطلاع رسانی شوید. شرکت های مسافربری نیز همزمان با باز شدن سرویس هایشان به لیست مورد نظر اضافه خواهند شد. 

**در صورتی که ظرفیت سرویس مورد نظرتان تکمیل شده بود:  اطلاعات خود را در سامانه پیش ثبت نام خرید بلیط اتوبوس اربعین وارد کنید، در صورت ایجاد ظرفیت جدید، توسط سامانه سفر724، از طریق پیامک اطلاع رسانی شوید.  

ورود به صفحه پیش ثبت نام خرید بلیط اتوبوس اربعین